Cummins先生著作読書会:文献リスト

1~4は、J. Cummins 先生のHP よりダウンロード可能です。
<http://www.iteachilearn.com/cummins/index.htm>
5、6、7-2に関しては、PDFファイルで添付送付が可能ですので、希望される方はメールでご連絡ください。(cumminsdokushokai@gmail.com)

BICS and CALP
<http://www.iteachilearn.com/cummins/bicscalp.html>
Rights and Responsibilities of Educators of Bilingual-Bicultural Children
<http://www.iteachilearn.com/cummins/rightsresponsbilinged.html>
Bilingual Children's Mother Tongue: Why Is It Important for Education?
<http://www.iteachilearn.com/cummins/mother.htm>
Immersion Education for the Millennium: What We Have Learned from 30 Years of Research on Second Language Immersion
<http://www.iteachilearn.com/cummins/immersion2000.html>

Cummins, Jim (2008) Teaching for Transfer: Challenging the Two Solitudes Assumption in Bilingual Education. In Cummins, J. & N. Hornberger (eds.) Encyclopedia of Language and Education Vol.5, 65-75. NY: Springer Science+Business Media, LLC.
Cummins, J. (2009). Fundamental psychological and sociological principles underlying educational success for linguistic minority students. In T. Skutnabb-Kangas, R. Phillipson, A. K. Mohanty, & M. Panda (Eds.). Social justice through multilingual education. (pp. 19-35). Bristol: Multilingual Matters.
Cummins, Jim (2001) Language, Power, and Pedagogy
7-2.本林響子(2006)「カミンズ理論の基本概念とその後の展開ーCummins(2000)"Language, Power and Pedagogy"を中心にー」『言語文化と日本語教育』31号 23-29.
カミンズ、ダネシ著 中島和子訳 2005『カナダの継承語教育』明石書店
中島和子2001『バイリンガル教育の方法』アルク

注: 
3と6:前述のように、近刊の中島先生の翻訳文をいただき、確認・検討ができる予定です。(配布は当日の予定。)
8と9:基礎文献として、各自読んでおいていただくという扱いにしたいと思います。
7-1と7-2:担当希望者がいれば、紹介していただく。